ASR Nedir? Ne İşe Yarar?
Otomotiv dünyası, araç kullanmanın konfor ve keyif boyutuna güvenlik sistemlerini eklediğinden bu yana, sürüş güvenliği artıyor, olası kaza anlarında ise zarar görme oranı düşüyor. Bu güvenlik sistemleri, hayata değer katan dokunuşların yanı sıra aracınızın ömrünü uzatıyor ve ani durumlarda sürücü reflekslerini destekliyor. ASR olarak bilinen “Anti Schlupf Regelung” yani Anti Patinaj Sistemi de gaz pedalına şiddetli ve ani basışlarda bu refleksi yumuşatan bir sistem olarak görev yapıyor. Patinaj, gaz pedalına güçlü basıldığında tekerleklerin ileri gidememesi ve kendi etrafında dönmesi nedeniyle aracın hiç ilerlememesine ya da çok az ilerleyebilmesine neden olur. Bu da lastiklerin aşınmasına, özellikle şehir içi trafiğinde kazalara ve motorun zarar görmesine yol açabilir. İşte tüm bu olumsuzlukları önlemek için geliştirilen ASR sistemleri, günümüzde en güçlü motora sahip araçlarda bile patinaj önleyici olarak önemli görevlerden birini üstleniyor.
ASR Sistemi Ne Zaman Bulundu?
Bu sorunun yanıtı bizi 1930’lu yıllara, sistemin ilk prototipinin yapıldığı döneme götürüyor. Araçların yol tutuşunu artırmak için geliştirilen sistemin ilk örneği, bir tekerleğin diğerinden daha hızlı dönmesi prensibine dayanan “Sınırlı Kaymalı Diferansiyel” olarak karşımıza çıkıyor. Bu mekanik sistem, tıpkı bugünkü ASR sistemleri gibi, aracın patinaj yapmasını önleyen bir dizi tekerlekler arası güç transferi dengeleyicisi olarak çalışıyordu. Sistem 90’lı yılların başında ise tekerlek hızı algılayıcılar sayesinde bugünkü halini alacağı yolculuğuna başlıyor. Anti patinaj sistemi, 1992 yılından bu yana otomobillerde ve motosikletlerde bulunuyor ve gelişen teknolojiyle araçlara entegre ediliyor.