“Rotil ne demek?” sorusunun yanıtı, otomobilinin ön düzeniyle yakından ilgilidir. Rotil, araçlarda direksiyon mafsalı ve direksiyon kontrol kolunu bağlayan hareketli eksenel yatağı ifade eder. Her yöne dönebilen, bir yuva içinde vidalı uzantısı olan çelik bir bilyenin yerleştirilmesiyle oluşan rotil, hareketli iki süspansiyon sistemini birbirine bağlayan yine hareketli bir bağlantı elemanıdır. Rotillerin daha iyi anlaşılması için insan anatomisinde kalça eklemiyle bacak kemiklerini birbirine bağlayan bağlantılar örnek gösterilebilir. Bir yuvanın içerisinde yuvarlak eksenli görünümüyle anlaşılabilen rotili oluşturan bütün malzemeler çelik bileşenlerden meydana gelir.
Rotil Ne İşe Yarar?
Araçların ön süspansiyonunda yer alan rotiller, tekerleklerin bağımsız olarak yukarı ve aşağı yönlü hareket etmesini sağlar. Aynı zamanda, sola veya sağa doğru dönüşe de destek verir. Oldukça karmaşık bir mekanizmaya sahip bağlantı elemanları olan rotiller, süspansiyonla iş birliği içerisinde süspansiyonun hareketi boyunca lastiğin yola teması ve araç kontrolünü en elverişli düzeyde yapılmasına da imkân tanır. Daha açık bir şekilde anlatmak gerekirse, araçların ön süspansiyonunda yer alan rotil; güvenli, konforlu bir sürüş ve sağlıklı bir şekilde direksiyon kontrolünü sağlamak için direksiyon mafsalları ve kumanda kolları arasında dönme hareketine yardımcı olur. Bu bakımdan rotiller, süspansiyon bileşenlerini birbirine bağlayan ve hareket etmelerini sağlayan ön süspansiyonun kritik bileşeni olarak kabul edilir.
Engebeli Araziler Rotile Zarar Verebilir
Rotiller yapısı gereği sıkça değişen ve çabuk arızalanan parçalar değildir. Buna rağmen, her bakım periyodunda mutlaka kontrol edilen parçalar listesinde yer alır. Rotil arızası ana sebepleri arasında genellikle süspansiyonu fazla zorlayacak yol koşullarında sürüş yapmak gelir. Bununla beraber bakımları düzenli yapılmamış araçlar, ön kısımdan darbe alan araçlar ve çok uzun yıllardır kullanılan araçlarda rotil arızasına rastlanabilir. Rotilin arızalanması, tekerleklerin açısını bozacağından aracın kontrol edilmesini zorlaştırır. Ayrıca, lastiklerin düzensiz olarak aşınması, tıkırtı şeklinde sürekli gelen gürültü, tekerlek hizalarının bozulması gibi birçok probleme de yol açabilir. Sürüş güvenliğini tehlikeye atacağından rotilin arızalanması durumunda derhal en yakın servise başvurulmalıdır.
Rotil Arızası Nasıl Anlaşılır?
Rotil arızası durumunda araçtan özellikle ön takımdan belirtiler alınabilir. Ön takımdan gelen sesler duyulması, aracın ön kısmının anormal şekilde titremesi, rotil boşluğu da denilen direksiyondaki boşluk hissi, direksiyonda sertleşme veya titreme ve lastiklerin düzensiz şekilde aşınması genellikle rotil arızasına işaret edebilir. Böyle durumlarda mutlaka uzman kişilerden yardım alınması yani servislere başvurulması gerekir. Çünkü, rotil arızası en sağlıklı şekilde araç lifte kaldırıldığı zaman anlaşılır. Lifte kaldırılan aracın direksiyon hareketleri ve direksiyon bağlantı elemanları incelenir. Rotil boşluğu ve sistem elamanları kontrol edilir. Arıza önemli bir boyutta ise rotil değişimi yapılır.
Sorun büyük olsa bile rotil değişimi sanılandan daha kolay ve uygun fiyatlı olabilir. Ancak, rotil satın alırken kaliteli malzeme tercihi yapılması da daima uzmanlar tarafından tavsiye edilir. Arızalı rotiller araç için önemli bir sorun teşkil edeceğinden otomobil bu şekilde kesinlikle kullanılmamalı ve arıza kısa süre içerisinde giderilmelidir. Rotil arızası, sürüş güvenliğini tehlikeye atarak siz ve sevdikleriniz için istenmeyen tehlikelere yol açabilir. Siz de kullandığınızın otomobillerin bakımını düzenli olarak yaparak ve yukarıda aktardığımız belirtilere dikkat ederek rotillerin güvenli bir şekilde çalıştığına emin olabilirsiniz.