1. LEXUS'U KEŞFET
  2. Lexus otomobilleri hakkinda hersey
  3. Tehlikeli durum understeer onden kayma nedir
Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

TEHLİKELİ DURUM, UNDERSTEER - ÖNDEN KAYMA NEDİR?

Her sürücü aracın kontrolünün dışında hareket ettiği ve komutlara uymadığı tehlikeli durumlarla karşılaşmıştır. Bu durumlardan biri Understeer, yani önden kaymalardır.

Aracın hâkimiyetinin kısa süre için kaybedildiği önden kayma problemleri sürücülerin sıklıkla karşılaşabileceği ve uzmanlarca tavsiye edilen birkaç teknik aracılığıyla kontrol altına alınabilen bir durum. Peki, “Understeer nedir?”, “Önden kayma nedir?”, “Understeer nasıl düzeltilir?” sorularınıza değinelim. Bu yazımızda önden kaymalarla ilgili merak edilen her şeyi sizler için derledik.

 

Understeer Nedir?

Understeer yani önden kayma ile oversteer yani arkadan kayma birbiriyle çok benzer durumlardır. Understeer, bir aracın ön tekerleklerinin kontrol dışı başka bir yöne gitmesi olarak tanımlanabilir. Genellikle viraj içlerinde meydana gelen bu durumda otomobilin ön kısmı yol tutuşunu kaybederek sürücünün hakimiyetinden çıkar. Bunun sonucunda bir savrulma gerçekleşir ve kimi zaman trafik kazasıyla sonuçlanabilir. Önden kayma sırasında arka tekerleklerin tutuşu ve kontrolünde ise herhangi bir anormallik görülmez.

 

Understeer’e Neler Sebep Olur?

Understeer nedenleri yine oversteer, yani arkadan kaymalarla benzerdir. Understeer sebepleri arasında en belirgin olanı viraja girilen hızdır. Hız limitini aşarak viraja gitmek, yani yüksek hızlarda viraj almaya çalışma eylemi Understeer’a sebep olur. Ayrıca, viraj içlerinde sert frenleme veya ani hızlanmalar yapmak da Understeer’in nedenleri arasında yer alır. Öte yandan; aracın ağırlık dağılımı, süspansiyonları, lastik durumu, teknik yeterliliği de Understeer yani önden kaymanın nedenleri olarak sıralanabilir.

 

Önden Kayma Durumunda Ne Yapılmalı?

Understeer yaşanılması halinde eğer hız limitlerinin çok üzerine çıkılmadıysa birkaç teknikle durum toparlanabilir. Bu esnada dikkat edilecek en temel şey aracın hakimiyetini tamamen ortadan kaldıracak ani hareketlerden kaçınmak olacaktır. Çünkü her türlü kayma durumunda sürücüler tarafından verilen ani tepkiler genellikle olumsuz sonuçlar doğurur. Understeer durumunda şu maddelere dikkat edebilirsiniz:

  • Öncelikle sürücüler Understeer’i hissettiği sırada başka bir yöne odaklanmamalı, hangi yöne gitmek istiyorsa o yöne bakmalıdır.
  • Direksiyon, dönülmeye çalışılan yöne doğru çevrilmeli ve kontrollü şekilde hareket ettirilmelidir.
  • Ayak gazdan hafif şekilde çekilmeli, arkadan çekişli araçlarda çok hafif gaza dokunarak çekiş sağlanmalıdır.
  • Her türlü panik ve ani hareketin olumsuz sonuçlar doğurabileceği unutulmamalı, kayma sırasında ani fren, gaz ve direksiyon hareketlerinden kaçınılmalıdır.

 

Kaymanın türü ne olursa olsun sorunun en temel kaynağının yüksek hız olduğu bir gerçektir. Bu yüzden, siz de virajlara girmeden hız limitlerini ve uyarı işaretlerini dikkatli bir şekilde takip ederek olası Understeer problemlerinin önüne geçebilirsiniz. Unutmayın, trafikte her türlü limitin dışına çıkmak sürüş güvenliğinin de dışına çıkmak anlamına gelir. Bu da yaşanması istenmeyen sonuçlar doğurabilir.