1. LEXUS'U KEŞFET
  2. Lexus otomobilleri hakkinda hersey
  3. Aracinizin lastik basinci ne olmali
Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

LASTİK HAVA BASINCI NEDİR?

Otomobilinizin modeli ve markası ne olursa olsun, hem güvenlik hem de performans açısından verimli olabilmesi için sahip olması gereken bir özellik var: Doğru lastik basıncı. Sonuç olarak kullandığınız aracın bir performans modeli, bir SUV veya bir sedan olması fark etmeksiniz, yolla temas ettiği tek nokta lastikleridir.

Lastiklerin herhangi bir hasar almamış olması ve diş derinliğinin minimum 1,6 milimetre olması gereklidir. Aynı zamanda eskimiş bir lastik de, diş derinliği olmasına karşın, istenen yol tutuşu sağlamaz. Ancak tüm bunların yanı sıra atlanan bir diğer konu vardır ki o da lastik basınçlarının doğru ayarlanmaması, hatta hiç kontrol edilmemesidir.

 

Doğru lastik basıncı nasıl belirlenir?

Oysa lastik basıncı, güvenlikten sürüş konforuna ve yakıt tüketiminden aracın verdiği tepkilere kadar tüm dinamikleri etkiler. Bu yüzden her yolculuğun doğru lastik basıncıyla yapılması büyük bir önem arz eder. Lastik basıncının düzenli aralıklarla kontrol edilmesinin yanı sıra, aracın lastiklerine ezbere veya tahmini bir lastik basıncı ile ayar yapmak da büyük bir hatadır. Bununla birlikte lastik basınçlarının jant ve lastik boyutlarına göre farklılık göstereceğini, hatta ön ve arka lastiklerin farklı basınçlara sahip olabileceğini de belirtmek gerekir.

Sonuç olarak birçok parametre olduğu için lastik basınçları otomobilin modeline göre değişiklik gösterir. Bu sebepten ötürü, ideal lastik basınçları veya lastik boyutları kanunlarla belirlenmemiştir. Bu bilgiler her bir otomobil üreticisi firma tarafından net bir şekilde belirlenir. Lastik boyutları, fabrika çıkış ölçülerine göre belirlenip ideal basınç değeri de beraberinde açıklanır. Tüm bunlar aracın, normal yol şartlarında mümkün olan en iyi performansı vermesini sağlar.

 

İdeal lastik hava basıncı nerede yazar?

Her aracın kendine has bir ön/arka lastik basıncı vardır. Bu yüzden öncelikle doğru ayar için kendi aracınızdaki verilere odaklanmalısınız. Bu bilgilere aracınızın kullanma kılavuzundan ulaşabilirsiniz. Gerekli bilgileri burada bulamazsanız, aracın ön kapısını açarak B sütununun iç tarafına (aracın ortasındaki direk), kapı içindeki metal kısma veya benzin depo kapağının içine bakabilirsiniz.

Buradaki tablo, PSI cinsinden veya bar cinsinden lastiklerin basıncını ön ve arka lastik olarak gösterir. Türkiye’de genel olarak PSI değeri kullanılır ama yakıt istasyonlarındaki modern makinelerde her iki ayar da vardır. Bu yüzden lastiklerinize hava basmadan evvel bu ayara da dikkat edin. 1 barın, 14.5 PSI’ya eşdeğer olduğunu hatırlatmakta da fayda var.

 

Lastiğinizin hava basıncı düşükse ne olur?

Eğer lastiğinizde yeterli hava yoksa, bu sürüşünüzü doğrudan olarak etkiler. Güvenlik ve sürüş konforu konusunda sıkıntılar yaşarsınız. Düşük lastik basıncı, yol tutuşuna etki edeceğinden viraj alma ve aracı yönlendirme konusunda sıkıntılarla karşılaşırsınız. Bununla birlikte lastik, ideal şekilde yere basmadığından fren mesafesi uzar, lastik tüketimi artar ve lastik düzensiz şekilde aşınarak, lastiğin ömrünü azaltır.

Yüksek lastik hava basıncı başka problemleri de beraberinde getirir. Elbette bunların en başında güvenlik ve konforsuz yol tutuş gelir. Fren mesafesini uzatacağı gibi lastik aşınmasını da hızlandırır.

 

Lastikleri ne sıklıkla kontrol etmeli?

Üreticinin verdiği değerler, soğuk lastiklere göre değerlerdir. Bu yüzden lastik ayarlayacağınız zaman, mümkün olan en kısa sürüşle lastiğinizin ölçümü yapın. Aksi halde sürüş yapılan lastikler ısınacak ve dolayısıyla lastiğin hava basıncı da artacaktır. Bu da yanlış kontrollerin yapılmasına yol açar.

Lastik basınç kontrolü, iki haftada bir yapılmalıdır. 14 günde bir yapılacak bu kontrollerde, eğer varsa yedek lastiğinizi (stepne) de kontrol etmeyi unutmayın.

 

Lastiklerde nitrojen kullanımı

Lastiklerde hava yerine nitrojen de kullanılmaktadır. Nitrojen kullanılan lastiklerde, hava basıncının azalma ihtimali çok daha azdır. Lastiklere herhangi bir zararı yoktur ve kullanımı kolaylaştırsa da, lastik patlaması, jant sızıntısı gibi temel sorunlara çare olmaz. Lastiğinizde nitrojen veya hava kullansanız dahi belirli aralıklarla mutlaka basınç kontrolünü yapmalısınız.