1. LEXUS'U KEŞFET
  2. Lexus otomobilleri hakkinda hersey
  3. Start stop sistemi nedir arabaya zarar verir mi
Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

START&STOP SİSTEMİ NEDİR, ARACA ZARAR VERİR Mİ ?

Otomotiv teknolojisi çoğu zaman akla karmaşık sistemleri, ileri mühendislik becerilerini getirse de bazen yüksek verimlilik için ihtiyacınız olan tek şey basit bir fikir olabilir. Orta ve üst segment araçlarda kullanımı hızla yaygınlaşan, yakıt tüketimini ve emisyon değerlerini düşürmeyi hedefleyen Start & Stop sistemi de işte böyle basit bir fikirden doğdu.

Başlat ve durdur! Bu akıllı teknoloji sayesinde, yoğun trafikte ve kırmızı ışıklarda geçen bekleme süresinde aracınızın karbon monoksit salınımını düşürebilir, yakıt tasarrufu edebilir, çevre ve bütçe dostu bir teknolojiyi kolayca hayatınıza taşıyabilirsiniz.

 

Start & Stop sistemi nedir?

Çevreci teknolojinin yararlı buluşlarından biri olan Start & Stop sistemi, yavaş ilerleyen trafikte ya da trafik ışıklarındaki bekleme süresinde, aracınızın motorunun otomatik olarak kapatılmasını, hareket anında ise devreye girerek yeniden çalışmasını sağlayan yeni bir teknoloji ürünüdür. Amaç, motorun rölanti sırasında harcayacağı enerjiyi düşürmek, böylece yakıt tüketimini ve zararlı gaz salınımını azaltmaktır. Hem ekonomik hem çevresel açıdan oldukça yararlı olduğu gözlenen Start & Stop sistemi, manuel ya da otomatik vites fark etmeksizin tüm araçlarda kullanılabilir.

 

Start & Stop sistemi yakıt tasarrufu sağlar mı?

Motorlu taşıtların çevresel kirliliğe etkisini düşürmek için akıllı sistemlerden yararlanan otomotiv üreticileri, hava kalitesini yükselten ve verimliliği artıran Start & Stop sistemini zamanla tüm araç sınıflarında kullanmayı planlıyorlar. Rölantideki bir aracın yarattığı gereksiz hava ve gürültü kirliliğini azaltmak, yakıt tasarrufu sağlamak için geliştirilen sistem aynı zamanda aracınızın motor parçalarını da koruyor. Start & Stop sistemi bulunmayan bir otomobil, bekleme süresi boyunca yaklaşık 0,3 ile 2,5 litre arasında yakıt tüketiyor. Aylık ve yıllık rakamlar, bu tüketim oranlarının oldukça yüksek bir maliyete neden olduğunu gösteriyor. Özellikle trafik yoğunluğunun yüksek olduğu şehirlerde Start & Stop sistemini kullanmak ise sürücülere %15 oranında bir tasarruf sağlıyor. Bu teknoloji ile yakıt emisyon değerlerini %3 ile %8 oranında düşürmek de mümkün hale geliyor.

 

Start & Stop devresi çalışma prensibi

Otomatik Start & Stop sistemi, otomobilin durma anını, yavaşlama seviyesini yani sürüş durumu hakkındaki tüm bilgileri sensörlerden alır. Nötr dişli sensörü, krank mili sensörü ve tekerlek hız sensörü aracın hareketli ya da sabit konumda olduğu hakkındaki bilgileri sisteme iletir. Böylece Start & Stop sistemi ile motor yönetim sistemi uyumlu hale gelir ve sürücü, trafik ışığında durduğunda ya da vitesi boşa aldığında sistem otomatik olarak motoru durdurur. Bu esnada aracın aküsü devrededir. Elektronik akü sensörü, şarj seviyesi, voltaj ve akü ısısı ile ilgili verileri iletmeye devam eder. Bu da klima, müzik sistemi gibi elektronik asistanların çalışır durumda kalmasını sağlar. Manuel vitesli araçlarda, vites boşa alındığında devreye giren ve motoru durduran sistem, debriyaj pedalına yeniden basıldığında devreden çıkar ve motor 1 saniyelik kısa bir sürede yeniden çalışmaya başlar. Otomatik vitesli araçlarda ise sürücünün frene basması sistemin çalışması için yeterlidir. Gaz pedalına basıldığında sistem kendini kapatır ve araç harekete hazır hale gelir.

 

Start & Stop sistemi zararlı mıdır?

Yoğun trafikte motorun sürekli çalışıp durması, sürücülerin motor parçalarının zamanla zarar göreceği fikrine kapılmasına neden olabilir. Ancak Start & Stop sistemi, yeni nesil otomobillerde akü ve marş motoru gibi parçalarla uyumlu çalışır. Sistemin çalışma prensiplerine uygun olarak dizayn edilen motor parçaları zarar görmez ve uzun yıllar dayanıklılığını korur. Start & Stop sisteminin avantajlarından maksimum seviyede yararlanmak ve ihtiyaç anında sistemin verimli çalışmasını sağlamak için bazı koşulların oluşması gerekir. Akü şarjının alt limite düşmemesi, sürücü kapısının kapalı, emniyet kemerinin takılı olması, klima ve kalorifer sisteminin orta ya da düşük seviyede çalışması, motor soğutma suyu sıcaklığının 60°C üzerinde olması gibi kriterler yerine getirildiğinde sistem doğru biçimde çalışacaktır. Ayrıca Start & Stop sisteminin devreye girebilmesi için sürücünün direksiyonu yarın turdan fazla çevirmemesi ve bekleme süresi sırasında aracı hiç hareket ettirmemesi gerekir.