ESP nedir? Nasıl çalışır? Ne İşe Yarar?
Otomotiv mühendisliğinin gelişen teknolojiyle birlikte kazandığı ivme, araç güvenlik sistemlerini de her geçen yıl ileri seviyelere taşıyor. Sürüş güvenliğini artıran bu sistemler, 2000’li yıllara damga vuran özelliklerle yeni nesil araçlara uygulanmaya devam ediyor. Sürücülerin araç ve yolla uyumlanmasını sağlayan ESP, yani “Electronic Stability Program” da otomotiv teknolojisinde fark yaratan donanımlardan biri. ESP nedir sorusunun en net yanıtı, aslında sistemin isminde yer alan “Stabilite” kelimesinde gizli. Stabilite, denge, sağlamlık ve kararlılık kavramlarına karşılık geliyor ve bu özellikler dış koşullardan ya da sürücüden kaynaklanan olumsuz sürüş davranışlarından etkilenmeden aracın durmasını ya da kararlı bir sürüş sergilemesini sağlıyor.
ESP Nasıl Çalışır?
Elektronik stabilite programı, ABS yani kilitlenmeyi önleyici fren sistemi ve patinaj önleme sistemi anlamına gelen ASR ile birlikte çalışıyor. Bu iki sistemin var olduğu araçlarda ESP, 5 farklı donanımla organize şekilde çalışarak gereken durumlarda devreye giriyor. Program bu donanımlara ek olarak, sürücünün sürüş davranışlarını ve araçtan beklentilerini de sürekli analiz ediyor ve bunlar arasındaki herhangi bir sapma anında sürüş standartlarını koruma görevini üstleniyor. Elektronik stabilite programı, tekerlek hız algılayıcıları, yanal hız algılayıcı, ABS hidroliği, fren basıncı algılayıcısı, direksiyon açısı algılayıcısı ve elektronik kontrol ünitesiyle senkronize olarak çalışıyor ve arka planda sürekli veri işlemeye devam ediyor. Örneğin, yüksek hızda önünüze bir engel çıktığında ya da keskin bir virajla karşılaştığınızda direksiyon hakimiyetiniz ve fren refleksiniz genel akışın dışına çıkar. Sürüş alışkanlıklarınızdaki bu sapma ise aracın yoldan kaymasına neden olur. Aracınız herhangi bir sebepten kontrolden çıktığında tekerlek hız algılayıcıları bunu algılar. ESP algılayıcıları da gitmek istediğiniz yön ile aracın gitmekte olduğu yön arasındaki dengesizliği tespit eder. Aracı düz bir hatta ya da yapmak istediğiniz manevra güzergahında tutmak için sistem gerekli gördüğü tekerleğe fren uygular. Bu da yol tutuşunu dengeli ve doğru bir hale getirir. Böylece aracın kontrolden çıkması önlenir ve kontrol güvenli bir şekilde, yeniden sürücünün hakimiyetine geçer.