İkinci el araç alımlarında ya da araç kullanıcısının ikamet adresi farklı bir şehre taşındığında plaka değişiminin yapılması gerekir. Yasal bir zorunluluk olan plaka değişimi süreci, plaka yenileme işleminden farklıdır. Hasar görmüş, okunmasını engelleyecek derecede yıpranmış plakalar, yenilenme işlemine tabi tutulurken, plaka değişimini zorunlu kılan unsur, bilgi değişimleridir. 2019 yılının güncel verilerine göre süreç, satış işlemi sırasında noterde plaka değişimi talebinde bulunulmasını, ardından gerekli evrakların tamamlanarak Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Tescil Birimi’ne başvuru yapılmasını içerir. Değişim işlemleri sırasında araç sahibine verilen yasal sürede ise aracın muayenelerinin yapılması ve borç ödeme işlemlerinin eksiksiz yapılması gerekir. Tüm bu işlemler için başvuracağınız birimlerin online olarak birbirine bağlanması, veri akışını hızlandırdığı için günümüzde plaka değişimi işlemlerini kısa sürede yapmanız mümkün.
Araç satışı nedeniyle plaka değişimi nasıl yapılır, plaka değişikliği randevusu nereden alınır?
İkinci el bir araç satın alma nedeniyle plaka değişimi işlemi yaptırıyorsanız, noterde yapılan satış ve devir işlemleri sırasında bildirimde bulunmanız ve plaka değişikliği talebinizi iletmeniz gerekir. Bu başvuru için gereken ödemeyi yaptıktan sonra ikinci başvurunuzu yapmanız gereken yer ise Emniyet Genel Müdürlüğü’dür. Bu birime başvuruda bulunmak için araç sahiplerine tanınan süre 1 aydır. Satış işlemleriniz ve başvuru talebiniz tamamlandığında artık gerekli belgeleri hazırlayabilirsiniz. Ayrıca bu süreçte gerekiyorsa, aracınızın muayenesini ve zorunlu trafik sigortası işlemlerini yapmanız gerekir. Tüm belgelerinizi hazırlayıp aracınızın muayene ve ödemelerini yaptığınızda bir sonraki aşama için Trafik Tescil Şube Müdürlüğü’ne başvuruda bulunmalısınız. Plaka değişimi başvurusu yapacağınız Trafik Tescil Müdürlüğü’nün ikamet ettiğiniz şehir sınırları içinde olması gerekmektedir. Büyük şehirlerde genellikle bu birim randevu sistemiyle çalışır ancak bazı illerde randevu almanıza gerek olmadan aynı gün içinde işlemlerinizi yaptırabilirsiniz. Online platformda sürdürülen plaka değişimi işlemleri, Emniyet Müdürlüğü’nün adınıza gönderdiği bir onay kağıdı ile devam eder. Onay kağıdınız size ulaştığında, bulunduğunuz bölgenin Şoförler Odası’na giderek plakanızı çıkarabilirsiniz.
İkamet değişikliği nedeniyle plaka değişimi için nereye başvuru yapılması gerekir?
Tıpkı araç satış ve devir işlemlerinde olduğu gibi ikamet değişikliği nedeniyle yapılan plaka değişimi başvurusunu da araç sahibinin şahsen yapması gerekir. Bu durumda ihtiyacınız olan ilk belge ikamet belgesidir. Bulunduğunuz şehirdeki Nüfus Müdürlüğü’nden ikamet belgenizi aldıktan sonra aracınızın vergi borcu olmadığına dair belgeyi Vergi Dairesi’nden alabilirsiniz. Şoförler Odası sizin için plaka değişimi talebinizi içeren bir dosya hazırlayacaktır. Bu dosyayı Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Tescil Şubesi’ne şahsen götürerek başvuruda bulunabilirsiniz. Nüfus yoğunluğunun yüksek olduğu şehirlerde bu işlem için randevu almanız zorunludur. Randevu almak için Trafik Tescil İşlemleri Online Randevu sayfasını kullanabilirsiniz. İstenilen evrakları tamamladıktan sonra Trafik Tescil Şubesi’nde verilen plaka talep fişiniz ile plakanızı teslim alabilirsiniz.
Plaka değiştirme işlemleri nelerdir?
Araç satışı ya da ikamet değişikliği nedeniyle plaka değişimi işlemi yaptırmanız gerekiyorsa tüm başvuru sıralamalarını doğru takip etmeniz ve gereken evrakları eksiksiz tamamlamanız gerekir. Böylece değişim sürecinin sorunsuz geçmesini sağlayabilir, yeni plakanızı kısa sürede alabilirsiniz. Plaka değişimi için araç sahiplerinin hazırlaması gereken belgeler:
- Araç sahibine ait kimlik belgesi
- Zorunlu trafik sigortasının ödendiğini gösteren poliçe
- Aracınızın geçmiş trafik belgeleri ile eski plakası
- Noter satışı belgeleri ile geçici tescil belgesi
- Şoförler Odası’ndan alınan nakil dosyası
- Motorlu Taşıtlar Vergisi borcu bulunmadığına dair belgedir.
aşvurunuzu yapmadan önce aracınızın muayenesinin yapılmış olması da zorunludur. İstenen evrakların eksiksiz olarak sunulmaması durumunda sizden belgelerinizi yenilemeniz istenir. Başvuru için gereken 1 aylık süreyi doğru kullanmanız, zaman aşımından dolayı başvurunuzun geçersiz sayılmaması için önemlidir.