1. LEXUS'U KEŞFET
  2. Lexus otomobilleri hakkinda hersey
  3. Volant Nedir?
Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

VOLANT NEDİR?

Araç motorları eskiden yavaş çalışıp zaman alırken şimdi mekanik bir parça olan volant sayesinde tek bir hareketle kontağı çevirerek motoru hızlıca çalıştırmak mümkün.

Otomotiv sektörü günümüzde hızla gelişirken, eski sistemlerin yerini yenileri alıyor. Araç kullanımı esnasında konforu sağlamak adına aracın mekanik parçaları da üstün teknolojiler ile üretiliyor.  Araç motorları eskiden yavaş çalışıp zaman alırken şimdi mekanik bir parça olan volant sayesinde tek bir hareketle kontağı çevirerek motoru hızlıca çalıştırmak mümkün. Peki, volant nedir? Volant, aracın motoruna ilk hareketi sağlayan büyük bir dişlidir. Bu dişli çark gücünü marş dinamosundan alır. Aracınızı ilk çalıştırmaya başladığınız esnada  marşa bastığınız sırada marş dinamosu çalışır. Marş dinamosu dişlisi, marş motorunda meydana gelen dönme kuvvetini volan dişlilerine transfer eder. Volant köprü görevi görerek, dönme kuvvetini krank miline aktarıp pistonlarda il hareketin oluşmasını sağlar. Motor ateşlemesi ve yakıt sistemi açılarak motor çalışmaya başlar. Volant, içten yanmalı otomatik marş sistemi bulunan otomobil ve motosiklet gibi araçlarda bulunur.

Volant Arızası Belirtileri Nelerdir?

Volant arızası, volan dişlerinin zamanla aşınması ve aracın balans ayarının bozulmasından kaynaklı olarak meydana gelir. Volant, manuel ve otomatik vitesli araçlarda bulunan bir parçadır. Aracınız rölanti devrinde iken fazlaca titriyorsa bu kuvvetle muhtemel volant arızası titremesidir. Volant arızasını  direkt anlamak mümkün olmasa da  marş vururken oluşan sesten anlaşılabilir.  Bunun yanı sıra volan vidaları gevşer veya herhangi bir sebepten dolayı yamulur ise aracınızda çok fazla titreme olur. Eğer aracınız çalıştıktan sonra motor tarafından gıcırdama sesi geliyorsa bu da volant arıza belirtilerinden biridir ve volant vidaları yamulmuş olabilir. Gereken müdahale zamanında yapılmaz ise bu arızadan kaynaklı etrafındaki parçalar da zarar görebilir. 

Volan dişli muhafazasının volanta sürtmesi de diğer bir arza belirtisidir ve sık karşılaşılan bir durumdur. Bu arıza çok yüksek bir metal sürtünme sesi açığa çıkarır. Bu ses özellikle marş esnasında duyulur ve daha fazla zarara neden olmaması için hızlıca tamir edilmesi gerekir.

Bu belirtilerin yanı sıra geciken debriyaj tepkileri motor çalışır durumdayken hissedilen yanık kokusu ve araç stop ettikten sonra duyular çıtırtılar da volant arıza belirtileri arasında yer alır.

Volant Ne İşe Yarar?

"Volantın en temel görevi, dönen mekanizmaların dönme hareketinin devamlılığını sağlamaktır. İçten yanmalı motorlarda pistonda oluşan enerjiyi koruyarak, düzensiz olan hareketin biraz daha düzenli olmasını sağlamak için volan dişlisi devreye girer. Peki volant dişlisi nedir, ne işe yarar? Volan dişlisi, pistonların kör noktalardan kolayca geçmesine katkı sağlar. Dört veya daha az silindire sahip araçların volan dişlisine  ihtiyacı vardır. Volant, aracın hızı arttıkça açığa çıkan enerjiyi depolar ve aracın hızı düşünce var olan enerjiyi krank aracılığı ile mile aktarır. 

Volan Dişlisi Neden Bozulur? 

Volan dişlisi son derece sağlam bir parçadır. Fakat her eşya gibi bir kullanım süresi vardır. Tek kütleli olanlar uzun yıllar boyunca sorun çıkarmadan çalışır. Lakin, yaylı yani çift kütleye sahip olan volanlar 100.000 gibi bir kilometre civarında değiştirmesi gerekir. Aracın aşırı derecede sert kullanımı sağlam bir parça olan volanın çatlamasına hatta kırılmasına neden olabilir. araç kullanırken fazlaca patinaj hareketi de volant parçasını olumsuz yönde etkileyerek yüzeyinin aşınmasına yol açar. Volan dişlisinin bozulmasının en yaygın nedenlerinden biri araç çalışır halde iken marşa basılmasıdır. Diğer bir neden ise marş dişlisi arızalı iken aracın bu halde uzun süre kullanılmasıdır. Bu durumda volan dişlisi aşınır ve volant dişlisi arıza belirtilerinin görülmesine neden olur.

 

Volan Dişlisi Nasıl Değiştirilir?

Aracınızda  volant dişlisi arızası tespit edilmesi halinde bu durumun giderilmesi için bazı zamanlarda tamir yapılabilir. Bu volantın balans yapması durumu için geçerlidir ve volan  taşlanarak sorun giderilebilir. Fakat tamir yöntemiyle düzelme volantın çatlaması ve kırılması için geçerli değildir. Volantda çatlama ve kırılma söz konusu ise değiştirilmesi en sağlıklı olanıdır ve parça değişimi yapılması gerekir. Volan dişlisi değiştirilme aşamaları kısaca şu şekilde sıralanabilir:

  • Aracın şanzımanı yerinden sökülür.

  • Daha sonra sökülecek parça debriyaj setidir ve bu sette sökülür. 

  • Bu aşama da volan dişlisi sökülür. 

  • Şaft contası sökülür ve sökülen conta yenisi ile değiştirilir.

  • Son aşama da volan yerine özenle monte edilir.