Lexus Türkiye | 23/08/2024
Bu yazının içerisinde neler var?
Devirdaim Pompası Ne İşe Yarar?
Devirdaim Pompası Nasıl Çalışır?
Devirdaim Pompası Çeşitleri Nelerdir?
Devirdaim pompaları en çok otomotiv sektöründe kullanılır ancak denizcilik ya da askeri alanda da karşımıza çıkabilmektedir. Şanzıman sıvısını soğutmak amacıyla da kullanılan bu pompalar, motorun sorunsuz şekilde çalışmasına aracılık eder.
Lexus Türkiye | 23/08/2024
Bu yazının içerisinde neler var?
Devirdaim Pompası Ne İşe Yarar?
Devirdaim Pompası Nasıl Çalışır?
Devirdaim Pompası Çeşitleri Nelerdir?
Günümüzde otomobillerin verimli bir biçimde çalışmalarına olanak tanıyan birçok unsurdan söz etmek mümkündür. Özellikle de bu tip fonksiyonlar temel olarak yakıt tasarrufuna ve motor performansına odaklanır.
Bazı kaynaklarda sirkülasyon pompası olarak da geçen devirdaim pompası, bu süreçte destekleyici unsurlardan biri durumundadır. Devirdaim pompaları motora soğutma sıvılarını temin eder. Bu soğutucu işleve sahip olan sıvı, ufak bir boru aracılığıyla radyatöre ulaştırılır. Söz konusu işlem de motorun hızlı bir şekilde soğumasını sağlar. Bu pompalar öte yandan hidrolik direksiyonun sıvısını da soğutabilir.
Bahsettiğimiz kritik görevleri nedeniyle devirdaim pompası arızası durumunda sürücülerin vakit kaybetmeden aksiyon almaları gerekir. Şimdi dilerseniz “Devirdaim pompası ne işe yarar?” ve “Devirdaim pompası arızası nasıl anlaşılır?” gibi soruları daha detaylı bir şekilde yanıtlayalım.
Devirdaim pompaları araçların yüksek performans göstermesinde rol alan enstrümanlardan biri olarak dikkat çeker. Peki tam olarak devirdaim pompası nedir? Temel olarak bir devirdaim pompası, kapalı sistemlerde gaz/sıvı sirkülasyonunu üstlenen cihazları ifade eder. Bir anlamda mekanik bir pompa görevi gören bu cihazlar, gaz ya da sıvı sistemlerde pompalanır ve sonrasında sirküle edilmektedir.
Devirdaim pompaları en çok otomotiv sektöründe kullanılır ancak denizcilik ya da askeri alanda da karşımıza çıkabilmektedir. Şanzıman sıvısını soğutmak amacıyla da kullanılan bu pompalar, motorun sorunsuz şekilde çalışmasına aracılık eder. Her ne kadar çok sık şekilde değiştirilmesi gerekmese de araç için hayati bir öneme sahip olan bu pompaların bakımlarının düzenli şekilde yapılması gerekir.
Genel olarak devirdaim pompası ya da bir başka deyişle sirkülasyon pompası, motorun içerisindeki sıvının devirdaiminden sorumludur. Yakıt sistemlerinde kritik bir role sahip olan bu pompalar çoğunlukla aracın motor kısmında konumlanır. Fakat kimi modellerde sirkülasyon pompalarının doğrudan yakıt deposunda yer aldığı da görülmektedir.
Araçta devirdaim pompası olmazsa ya da herhangi bir arıza nedeniyle verimli şekilde faaliyet göstermiyorsa motor sürekli yüksek bir ısıda çalışmak zorunda kalır. Bu da bir noktadan sonra motoru çalışamaz hale getirir. Araçların düzenli bakımları yapılırken servisler özellikle devirdaim pompalarının güncel durumuna öncelik vermektedir. Sürücülerin bakım konusunda ihmalkâr davranmaları, ileride hem daha büyük teknik sorunlara hem de yüksek maliyetlere neden olur.
Araçta yer alan motorun verimli ve sağlıklı bir biçimde çalışabilmesi, pek çok faktöre bağlıdır. Bu faktörler arasında yer alan devirdaim pompalarına özel bir vurgu yapmak gerekir. Motorun ideal olarak adlandırılabilecek çalışma sıcaklığı, bu pompalar sayesinde korunur. Devirdaim pompaları, teknik olarak soğutma sıvılarının hortum, motor bloğu ve radyatörün içerisinde dolaşmasına aracılık eder.
Çalışırken güç aktarımını sağlamak adına kayış kullanır. Bu sayede de krank mili kasnağından güç transferi yapar. Öte yandan bir devirdaim pompası merkezkaç kuvvetinden ve pervane kanatlarından yararlanır. Pervane kanatları bazı kaynaklarda çark bıçakları olarak da adlandırılır. Radyatöre ait peteklerden esmekte olan hava, suyun soğumasını sağlar. Hortumlar, uyun radyatörden çıkarılıp su pompasına dönmesini destekler.
Araçların genellikle kullandığı motor teknolojileri, ihtiyaç duyulan sirkülasyon pompalarını da belirler. Bu anlamda pompaların hem tipleri ve tasarım tarzları hem de teknik işlevleri değişebilir. Günümüzde araba devirdaim pompası denildiği zaman akla iki ayrı tür gelmektedir. Bunlardan birincisi muhafazasız açık tip devirdaim pompaları, diğeri ise muhafazalı kapalı sistem devirdaim pompalardır.
Açık tip sirkülasyon pompaları, triger seti ile beraber çalışmaktadır. Bu kayış devinimi sorunsuz bir şekilde yönlendirmektedir. Muhafazasız açık tip devirdaim pompalarını değiştirmek adına triger kayışlarının çıkarılması gerekir. Değişim süreci görece daha zahmetlidir ve sürücülere zaman kaybettirebilir.
Muhafazalı kapalı tip devirdaim pompaları ise ihtiyaç duydukları enerjiyi V kayışından temin ederler. Söz konusu pompalar, diğer pompaların aksine triger sistemine bağlı değildir. Bu nedenle de değişim/söküm süreçleri görece daha pratiktir.
Sürücülerin en çok sorduğu sorulardan biri de “Devirdaim pompası bozulursa ne olur?” sorusudur. Devirdaim pompalarının arıza yapması sık rastlanan bir durum olmasa bile sürücüleri devirdaim pompası arıza belirtileri konusunda dikkatli olmaları gerekir. Devirdaim pompası arıza sesi ile beraber kendini belli edebilmektedir. Fakat tüm arızalarda böyle bir belirti ortaya çıkmaz.
Pompa arızalarında en yaygın nedenlerin başında termostat sıkışmaları gelir. Böyle durumlarda motor aşırı düzeyde ısınır ve sirkülasyon pompası da otomatik şekilde kapanır. Böyle bir durumda termostatın hızlıca değişmesi şarttır. Arıza belirtilerini kısaca şu şekilde aktarmak mümkündür:
Aracınızın hemen ön bölümünde dikkatten kaçmayacak bir soğutucu sızıntısı ile karşılaşabilirsiniz. Böyle bir durumda sirkülasyon pompası arızasından şüphelenmelisiniz.
Pompa eğer arıza yaparsa, bu durum hemen motorun ısısına yansır. Bu durumda motorun soğumasını bekleyip su ilave edin. Sıcaklık göstergesi idealin üstüne çıkmışsa aracınızı kenara çekin ve servisle iletişime geçin.
Kaput ya da radyatör bölümlerinden duman ya da buhar gelmeye başlamışsa motorunuz aşırı düzeyde ısınmıştır. İnceleme yapmadan önce aracınızı durdurup motorun soğumasını bekleyin.
Çoğunlukla V kayışının gevşemesi gürültü sorununa sebep olur. Gergiyi değiştirmek ya da gergi rulmanını sıkmak pratik bir çözüm olacaktır.
Arıza belirtilerinden biri de sirkülasyonun oldukça zayıflamasıdır. Zayıf dolaşım temel olarak soğutma sisteminde bulunan sıvının yeterli düzeyde hızlı hareket edememesi durumudur. Böyle bir durum da motorun ısınmasına yol açar ve soğutma suyuna dair istenen akış sağlanmaz.
Bozulma sonrasında soğutma suyunun rutin dolaşımı olumsuz etkilenir. Söz konusu durum ne yazık ki motorun ısınıp hararet yapmasına zemin hazırlar. Motorun pek çok bileşeninde kısa ve orta vadede hasarlar oluşur.
Bu konuda belirlenmiş net bir aralık yoktur. Sürücüler genellikle arıza durumlarında devirdaim pompasını değiştirmeyi tercih ederler. Fakat daha yüksek maliyetlerin oluşmaması adına triger seti değiştirildiğinde devirdaim pompalarının da düzenli şekilde yenilenmesi önerilir.
Kasnak ve pervane bölümündeki hatalar dışında bilyelerin sıkışması, keçelerin aşınması, contaların zarar görmesi ya da soğutma sıvısının azalması, en yaygın nedenler arasındadır.
POST https://dxp-webcarconfig.lexus-europe.com/v1/model-filter-results/tr/tr?sortOrder=modelIndex