• Modern otomobillerde yer alan lastik basınç sensörü, sürücüyü lastik basıncı değişimlerine karşı uyaran aktif bir güvenlik teknolojisi olarak öne çıkar. Global olarak TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), yani Lastik Basıncı İzleme Sistemi, Avrupa Birliği’nde 2014 yılından itibaren üretilen tüm araçlarda zorunlu hale getirildi. Ülkemizde de önde gelen modellerin hepsinde bu sistem yer almaktadır.

    Lastik basınç sensörünün avantajları nedir?
    Lastik basınç uyarı sensörü, lastik basıncındaki ani değişimleri haber vererek bir kazanın önlenmesine yardımcı olabilir. Aynı zamanda aracın her zaman tahmin edilebilir sürüş karakteri sürdürmesine katkı sağlar. Ayrıca doğru lastik basıncını sağladığı için yakıt tüketimini düşürür, emisyonu azaltır ve lastik aşınmasının optimum seviyede kalmasına yardımcı olur.
    Sensör nasıl çalışır?
    Lastik basınç sensörünün iki çeşidi vardır: Bunlardan birisi daha ileri teknolojiye sahip araçlarda kullanılan direkt metottur. Diğeri ise, endirekt sistem olan lastiğin dönme hızında farklılık tespit ederek çalışan metottur. Daha iyi ve kesin sonuçlar veren direkt metot, gerçek lastik basıncını sürücüye yansıtır. Daha net bilgilerle sürücüye daha fazla kolaylık sağlar.
    Lastik sibobuyla entegre biçimde yer alan bataryalı sensör, direkt olarak lastik boşluğundaki hava basıncını ölçer. Bu özel sensörler, her bir tekerlekte yer alır. Buradan ölçülen bilgi, kablosuz bir şekilde aracın merkezi bilgisayarına aktarılır. Lastiklerin herhangi birinde basınç değişimi varsa sürücü anında bilgilendirilir.
  • 
  

  
    Lexus Hybrid Hybrid Range
Lastik basınç sensörü uyarısı yanarsa ne yapılır?
Sözünü ettiğimiz bu uyarı lambası, tüm araçlarda aynıdır. Sarı renkli lastik kesiti içerisinde ünlem işareti yer alır. Bu ışık yandığında, lastiklerden en az birinde, minimum tolerans seviyesinden daha fazla hava basıncı düşmesi olduğu anlamı çıkar. Bu tolerans seviyesi genel olarak lastiğin en az yüzde 20-25 inmesi demektir. Bu, bir hava kaçağı, patlak ve bir lastik hasarından kaynaklı olabilir.
Bununla birlikte, karla kaplı bir dağ yolundan sıcak bir ortama geçilmesi gibi ortam sıcaklığında ani değişimler, zaman zaman bu uyarı ışığının yanmasına sebep olabilir ve hava sıcaklığı stabil hale geldiğinde kendiliğinden yok olur. Ancak bu tarz durumlar nadiren gerçekleşir. Bu yüzden uyarı çıktığında mutlaka dikkate alın.
Uyarı ışığının yanması halinde, aracı güvenli bir alana park edin ve önce gözünüzle lastikleri kontrol edin. Eğer gözle görülür bir inik ve patlak yoksa lastiği yeniden ideal basınçla şişirerek sistemi sıfırlayabilirsiniz. Eğer ciddi bir hasar varsa, yedek lastikle devam etme, lastik tamir kitini kullanma veya yol yardımını çağırma opsiyonlarını gözden geçirebilirsiniz.
Lastik değişiminde sensöre ne olur?
Her lastik değişiminde lastik basınç sensörünün durumu mutlaka kontrol edilmelidir. Buna fiziksel olarak kontrol yanı sıra, özel bir teknoloji kullanılarak elektronik teşhis de dahildir. Ayrıca bu özel sensörlerin entegre bataryaları genel olarak değiştirilmez ve bu yüzden eğer batarya ömrü bittiyse, sensörün tamamı değişir. Ortalama olarak sensörlerin ömrü 10 yıldır ve elektronik kontrol sırasında bataryanın durumu da gözden geçirilir.