1. LEXUS'U KEŞFET
  2. Lexus otomobilleri hakkinda hersey
  3. Soguk havalarda araba motorunun isinmasini beklemek
Ne aramıştınız?
LEXUS'U KEŞFEDİN

SOĞUK HAVADA ARABA MOTORUNUN ISINMASINI BEKLEMEK

Kış aylarında soğuyan havalarla birlikte sürücüler aracı çalıştırmadan hemen önce birtakım yöntemlere başvurur. Bu yöntemlerden en bilineni ve eskisi gece boyunca soğuyan motorun ısınması için kontağı çevirdikten sonra 4-5 dakika kadar aracı rölantide bekletmektir.

Çok eski yıllara dayanan bu alışkanlık hala devam eder. Bugün yeni teknolojiye sahip araçları kullanan sürücülerin bile kış aylarında ilk hareketten önce aracı bir süre rölantide beklettiği görülür. Peki, soğuk hava arabaya zarar verir mi? Soğuk havada araba nasıl çalıştırılır? Yeni teknolojiye sahip araçlarda rölanti yapmak faydalı mıdır, yoksa zararlı mı? Gelin şimdi bu soruların cevaplarını detaylıca inceleyelim.

 

Motorun Isınması Neden Beklenir?

Soğuk havalarda aracın motorunu ısıtma eyleminin temel sebebi 1990’lı yıllara kadar üretilen motorlarda bulunan eski bir teknolojiye kadar dayanır. Bu sistemin adı karbüratör olarak bilinir. O yıllarda sürücülerin karşılaştığı, “Soğuk havalarda araba neden zor çalışır?”, “Soğuk havada araba neden çalışmaz?” veya “Soğuk havada araba neden hararet yapar?” gibi soruların yanıtı çoğunlukla karbüratördür.

Karbüratör, depoda bulunan benzini hava karışımı yoluyla motor silindirlerine ulaştıran sistemdir. Karbüratör sistemine sahip olan araçlarda bu sayede araç hareketini gerçekleştirir, motor ise verimli ve problemsiz şekilde çalışabilir. Fakat, eski yıllarda karbüratörün dezavantajlarından biri soğuk havalardan çabuk etkileniyor oluşuydu. Yakıtla motor arasında bir taşıyıcı yani aktarım görevi gördüğü için aracın sorunsuz şekilde hareket etmesi karbüratörün ısınmasına bağlıydı. Kışın soğuyan havalarda uzunca süre park halinde kalan araçların sağlıklı şekilde hareketi için karbüratörün bir süre ısıtılması gerekliydi.

 

Yeni Araçlarda Rölantide Beklemek Faydalı mı?

Karbüratöre sahip motorlar 1990’lı yıllardan itibaren otomotiv endüstrisinde kullanılmamaya başladı. Bunun yerini daha verimli ve günümüz teknolojisine uygun olarak tasarlanan motorlar aldı. Günümüzde artık araçların neredeyse tamamı soğuk hava etkisine karşılık yakıt pompalayan sensörlerle donatılır. Ancak, soğuk havalarda aracı rölantide bekletme alışkanlığı ise günümüze kadar ulaşır.

Bu noktada, uzmanlar ve otomotiv üreticileri motorun ısınmasını beklemenin zararlı olabileceğini vurgular. Özellikle günümüz otomobillerinde motorun uzun süreler rölantide kullanılması, yağlanmayı motor silindirleri ve pistonlar yerinde aracın diğer aksamlarına odakladığı için motor parçalarının ömrünü dahi kısaltabilir. Üstelik tüm bunlara ek olarak rölanti alışkanlığı uzmanlarca hem otomobilde boşa harcanan bir enerji hem de çevre kirliliğini artıran bir faktör olarak tanımlanır.

 

Hareket Etmeden Önce Ne Kadar Beklemek Gerekir?

Günümüzde “Soğuk havalarda araç nasıl çalıştırılır?” sorusunun yanıtı birçok açıdan benzerdir. Yukarıda da vurguladığımız gibi aracı çalıştırır çalıştırmaz hemen hareket etmek olumsuz sonuçlar doğurabilir. Buna göre, yapılan araştırmalar aracın motorunun ısıtılmasına gerek olmadığını gösterir. Ancak, aracı çalıştırır çalıştırmaz hemen hareket etmek de yakıt tasarrufu ve çevre kirliliği anlamında oldukça zararlı sonuçlar doğurur. Bu kapsamda aracı çalıştırmadan önce 25-30 saniye kadar beklemek ve ardından hareket etmek en makul seçenektir. Bu süre, en basit yöntemle emniyet kemerini bağlama, aynaları ayarlama ve yolu kontrol etme sırasında geçen zaman olarak hesaplanabilir.

Sonuç olarak eski araçlarda kullanılan soğuk havalarda motorun ısınmasını bekleme yani rölanti alışkanlığı günümüzde kullanımı tavsiye edilmeyen bir yöntemdir. Otomotiv teknolojilerinin her geçen gün hızla geliştiği bir dönemde motoru korumak için düzenli olarak bakımların yapılması ve çalıştırıldıktan biraz sonra harekete geçmek gayet yeterli olacaktır. Siz de motoru çalıştırdıktan hemen sonra sürüş güvenliğini sağlayan emniyet kemeri, ayna ve yol kontrolünü sağlayarak harekete başlayabilir, böylece motorun uzun yıllar performanslı şekilde çalışmasına katkıda bulunabilirsiniz. Ayrıca, tüm bunlarla beraber yakıt tasarrufu sağlarken çevrenin daha az kirlenmesine de katkıda bulunabilirsiniz.